Reisverslag Zuid-Afrika-Mozambique-Swaziland

16 september 2012

9 augustus – 3 september 2012

(Als je op de foto klikt komt deze groot in beeld)

Donderdag 9 augustus, 21oC. Kudelstaart-FrankfurtNoëlle haar ketting

We hebben op woensdag al de meeste spullen ingepakt. Vandaag resteren nog de laatste, kleine dingen en moeten we het huis opruimen. Noëlle is merkbaar zenuwachtig. Al haar speelmaatjes zijn inmiddels op vakantie en ze moet zich daarom zelf vermaken.

Rensia (overbuurvrouw) brengt ons om 15.30uur naar Schiphol. Na het afleveren van de bagage begint voor ons de vakantie echt. Het surfboard van Noëlle mag mee als handbagage.

Om 19.00 uur vliegen we naar Frankfurt. Het vliegtuigje is afgeladen. In Frankfurt moeten we weer een behoorlijk stuk lopen en de nodige formaliteiten doorstaan. De douane vindt het surfboard  verdacht en het wordt daarom uitgebreid onderzocht. Er wordt een ‘sample’ genomen (soort veegproef), maar er worden (natuurlijk) geen drugs op aangetroffen.  Frankfurt: Airbus A380 (dubbeldekker)

We stappen over op de A380 (de dubbeldekker), waarin we als één van de eersten mogen instappen, omdat we met een kind reizen. Dit is ons na ons vertrek uit Nigeria niet meer overkomen. We passeren een rij van 350 wachtende mensen.
De vlucht verloopt zeer rustig. Noëlle slaapt goed en wij ook af en toe een beetje.

Vrijdag 10 augustus,  18o C. Johannesburg-Old Joe’s Kaia
Het uitstappen en ook de paspoortencontrole (immigration)duren erg lang. Er wordt gevraagd naar de adoptiepapieren van Noëlle ondanks dat ze een heel gewoon, Nederlands paspoort heeft. Deze hebben we niet bij ons, maar het is gelukkig geen probleem. Wel worden we gesommeerd deze de volgende keer mee te nemen. Merkwaardig!

We halen onze 4x4 auto op, een Daihatsu Terios (hebben we nodig in Mozambique), en rijden richting het oosten. Zuid-Afrika, Old Joe's Kaia

Na een paar uur rijden komen we aan bij onze eerste bed&breakfast: ’Old Joe’s Kaia’ in de buurt van Machadodorp. We hebben er bewust voor gekozen om niet in één keer door te rijden naar Kruger. De reis is best zwaar en na een paar uur autorijden voelen we de moeheid erg op ons drukken. Corinne verlangt naar een koud colaatje.

De B&B heeft een prachtige tuin en een zwembad. Het water is wel erg koud. Noëlle wil er niet in.
Bij het openen van de tassen blijken een aantal flesjes ontploft te zijn. De haarolie is uit de plastic zak op de kleding van Noëlle gelopen en één toilettas zal de rest van de vakantie heerlijk naar deodorant geuren.

Het diner is werkelijk geweldig en om 9 uur kunnen we eindelijk naar bed gaan.

Zaterdag 11 augustus,  >30 oC. Thandanani Lodge
We verlaten de B&B en rijden richting Krugerpark. Het wordt heel snel erg warm.

We overnachten dit jaar niet in het Krugerpark zelf, maar net ten zuiden ervan, vlakbij Malelane gate. De Thandanani  lodge is echt super, we zullen er 3 nachten blijven. We logeren in een huisje aan de rand van het terrein waar de sporen van buffels en Zuid-Afrika, Thanda Nani Game LodgeZuid-Afrika, Thanda Nani Game LodgeZuid-Afrika, Thanda Nani Game lodge: prachtig zwembad!neushoorns duidelijk zichtbaar zijn.

Het is inmiddels bloedheet geworden. We nemen een duik in het prachtige zwembad, genieten van de stilte en bedenken dat we morgenochtend vroeg naar Krugerpark gaan.

Tijdens het avondeten horen we echter dat de Zuid-Afrikanen een lang weekend vrij hebben en dat het momenteel waanzinnig druk is in  Kruger. Vandaag hebben ze de gate zelfs al om 9.00 uur gesloten omdat het maximale aantal auto’s van 500 was bereikt. We besluiten daarom pas op maandag naar Krugerpark te gaan. Morgenochtend gaan we een wandelsafari met 2 andere families door het Thandanani park maken.

Zondag 12 augustus,  23 oC. Thandanani Private Gamepark

Zuid-Afrika, Thanda Nani Game reserve: wandelsafariOm 7.00 uur begint onze wandelsafari van ca. 2 uur. In dit privéparkje leven o.a. witte en zwarte neushoorns, buffels, antilopen, giraffen etc. Er zijn geen leeuwen (wel luipaarden maar die worden nooit gezien), waardoor we veilig kunnen rondlopen. De gids legt veel uit over planten, sporen en insecten. Super interessant! Ondertussen begint het steeds harder te waaien. We zien nog een paar wildebeesten en zijn om 9.00 uur terug bij de lodge, waar we heerlijk ontbijten.

Na de wandeling doen we boodschappen bij de superspar in Malelane, want morgen zijn we de hele dag in het Krugerpark en overmorgen zitten we de hele dag in de auto naar Mozambique.

Zuid-Afrika, Thanda Nani Game reserveZuid-Afrika, Thanda Nani Game reserveOm 15.00 uur gaan we opnieuw op safari in het Thandanani Parc, maar nu met de jeep. Noëlle vindt dit erg leuk. We zien heel veel wild, waaronder witte neushoorns. Deze dieren worden gefokt en men beschermt ze door hun hoorn om de 2 jaar af te zagen. We zien ook buffels, sabelantilopen, hartebeesten, eland en nog veel meer.

Maandag 13 augustus, 23 oC. Krugerpark

Krugerpark:yellow billed storkKrugerpark: leeuwin kijkt naar passerende impala'sKrugerparkKrugerpark

We vertrekken om 6.00 uur richting Krugerpark. Meteen als we over de Crocodile River rijden, zien we nijlpaarden en een yellow sadle billed stork. Om 6.30 uur gaan we door Malelane gate. Het is heel rustig en we zien erg veel wild, waaronder een leeuw bij het karkas van een wildebeest. Onze dag kan nu al niet meer stuk.

Als we ontbijten op een picknickplaats merken we dat de koffie door de hele tas gelekt heeft. Kortom, we blijven onverminderd problemen houden met vloeistoffen in flessen.

We gaan verder en uiteindelijk stoppen we bij het grootste restcamp in Kruger: Skukuza. Vanaf het terras is het uitzicht op de rivier schitterend.  We eten de rest van het ontbijt als lunch op en Noëlle neemt nog even een duik in het zwembad. Ook maakt ze een mooie tekening samen met een Nederlands jongetje.

Krugerpark: witte neushoornKrugerpark:klipspringerKrugerpark

KrugerparkKrugerparkKrugerpark: bijzonder: overstekend nijlpaardKrugerparkKrugerpark

Op de terugweg komen we nog 2 witte neushoorns tegen, deze keer met hoorn, en vanaf de brug over de Crocodile River zien we krokodillen zwemmen.

We zijn rond 17.30uur terug bij de ingang van de lodge, maar voordat we het kamp binnenrijden seint een passerende gids naar ons met zijn koplampen. We moeten voorzichtig zijn omdat er een zwarte neushoorn in de struiken staat. Zwarte neushoorns zijn erg nerveus en we houden afstand. Ze zijn zeer zeldzaam en we hebben er pas een eerder gezien, jaren terug in Namibie. Kortom we hebben een topdag gehad!

Dinsdag 14 augustus, 28o C. Naar Mozambique.
Het is maar een kort stukje van Thanda Nani naar Mozambique en rond 9.00 uur zijn we al bij de grens. Vrij snel komen we erachter dat in een paar dagen tijd de visumkosten aanzienlijk zijn gestegen, waardoor we te weinig US dollars bij ons hebben. Eigenlijk hebben we wel genoeg, maar men accepteert geen biljetten van voor 2006. Euros hebben we ook wel maar alleen in coupures van E50 en men kan uiteraard niet wisselen.  Vervolgens begint een grote wisseltruc , iets waar je natuurlijk nooit beter van wordt: we betalen uiteindelijk 1 visum met Randen, 1 visum met US $, en 1 visum met Mozambicaanse Meticals. Verder moeten we nog wegenbelasting en een paar taxen afrekenen. Al met al levert het een hele verzameling stempels in ons paspoort. We zijn natuurlijk opgelicht en een uur verder.

Het alternatief was om het visum vooraf in Brussel te regelen. Dat zou ons via de visumdienst 75 euro per persoon per paspoort hebben gekost, plus visumkosten 65 euro per persoon. Ook had een van ons een dag vrij kunnen nemen om zelf het visum in Brussel te regelen. Uiteindelijk is zoals we het nu gedaan hebben wel het snelst en het goedkoopst maar het voelt toch vervelend.

We rijden  daarna richting Maputo, de hoofdstad van Mozambique. Vlak voor Maputo nemen wij de afslag naar het noorden, naar Xai-Xai.  De weg rond Maputo is erg druk, maar dit is wel het echte Afrika (itt Zuid Afrika). Overal zijn er mensen in fel gekleurde kleding en winkeltjes langs de weg. We zien mensen met de mooiste kapsels voorbij lopen en ook komen er heerlijke luchtjes de auto in.

Het duurt vrij lang voordat we uit de drukte van Maputo zijn. Nu is het een kwestie van de weg volgen naar Xai-Xai. Deze is overigens prima. Rond 15.00 uur komen we aan bij de zandweg van ca 10 km naar de Naara-lodge. Hier begint het avontuur. Gelukkig hebben we een 4x4 want door dit mulle zand lukt het niet met een gewone auto. Gelukkig komt er geen tegenligger aan want we zouden niet weten hoe je elkaar hier moet passeren.
Onderweg passeren we veel vriendelijke mensen en zien we veel kinderen met water op hun hoofd lopen. Wat een prachtig land, met prachtige mensen!
10 km is best ver als je ca. 15km/h rijdt maar uiteindelijk bereiken we de lodge zonder problemen.

Wat een paradijsje is deze plek, zeg! We slapen in een super de luxe tent met een douche zowel binnen als buiten de tent. We hebben uitzicht op het meer. Prachtig!
Mozambique, Naara lodgeMozambique, Naara lodgeMozambique, Naara lodge

Het waait best hard, waardoor de tent nogal klappert. Het maakt allemaal niet uit, we slapen alle drie om 9.15  uur.

Woensdag  15 augustus, 28o C. Naara Lodge.
De Naara-lodge ligt op ca 3 km afstand van het strand. Volgens de eigenaars van de lodge kunnen we snorkelen in de zee rondom rotsen. We moeten hiervoor naar het strand rijden en dan nog ongeveer 10 km over het strand richting het Noorden. We nemen snorkelspullen, drinken en voor de zekerheid een telefoon mee. We hebben een 4x4 auto, die normaal 4x2 rijdt en als dat nodig is automatisch op 4x4 overgaat.

Aanvankelijk rijden we rustig door zeer mul zand richting strand. De weg is heel smal en omringd door palmbomen en struiken. De auto heeft er moeite mee. Op een gegeven moment moeten we langzaam een flauwe helling op maar de auto trekt het niet. We hebben ook niet het gevoel dat de 4x4 stand wordt ingeschakeld. Corinne zet deze handmatig aan en wil optrekken, maar er gebeurt helemaal niets. De motor slaat af. Nog een keer proberen, maar de motor slaat weer uit. Dan maar in zijn achteruit en opnieuw proberen om met een aanloopje de helling op te komen. We komen echter weer vast te zitten. Hopeloos!

We besluiten terug te gaan naar de lodge, maar kunnen niet keren.  Dan maar in zijn achteruit terug dus. Dit gaat een tijdje goed totdat we moeten klimmen en wederom vast komen te zitten. De auto begint te stinken, slaat opnieuw af en doet vervolgens helemaal niets meer.

We bellen naar de lodge en Johan en Babette zijn er gelukkig heel snel. We moeten weggesleept worden en wel achteruit. Heuvelop gaat het nog wel maar dan moet het achteruit een heuvel af. Corinne komt er achter dat ook de rem het niet meer doet : er moet geremd worden met de handrem.  Zou dit nu eindelijk Afrika voor gevorderden zijn ? Corinne  heeft het zweet op haar rug staan. Inmiddels heeft Noëlle ook het stadium bereikt dat ze het niet meer leuk vindt: ‘dit land komen we nooit meer uit’! Eenmaal boven kunnen we de auto gelukkig keren. Babette neemt het van Corinne over en wij stappen in de auto bij Johan. Aldus worden we naar de lodge gesleept.

Na Noëlle uitgelegd te hebben dat het bij dit soort dingen altijd weer goed komt gaat ze met een gerust hart in het zwembad zwemmen.

Johan en Frans starten ondertussen de auto met startkabels. Johan adviseert ons op de zandweg handmatig de 4x4 aan te zetten. Deze lijkt te werken. Gelukkig, tot nu toe is het niet nodig om Europcar (de verhuurder) te bellen.
Mozambique, Naara lodgeMozambique, Naara lodgeMozambique, Naara lodge

In de middag gaan Noëlle en Corinne nog even kanoen op het meer. Die nacht begint het weer hard te waaien, maar de tent blijft gelukkig staan.

Donderdag 16 augustus, 27o C. Via Inhambane naar de Barra Lodge.
De auto houdt het gelukkig goed over het 10 km lange zandpad terug naar de verharde weg.  We geven de kok een lift. Hij stapt uit in Chidenguele om daar verder te reizen naar Xai-Xai. Wij gaan verder naar het Noorden.

Het landschap is prachtig: palmbomen, mooie hutten, soms rond, soms vierkant, meestal gemaakt van opgerolde rieten matten. Het ziet er allemaal erg verzorgd uit.
Onderweg in Mozambique...de meneer kijkt stoïcijns voor zich uitWeg in Mozambique.....Onderweg in MozambiqueOnderweg in Mozambique

In Inhambane gaan we op zoek naar een pinautomaat. Na enig speurwerk vinden we er een. De laatste paar km naar de Barra-lodge is een soort wasboord-weg. Een vrachtwagen die ons juist passeert krijgt naast ons een klapband. We vliegen nog net niet zelf de lucht in.

Tegen tweeën komen we bij de Barra Lodge aan, waar we maar liefst 6 nachten verblijven. De lodge ligt op het strand bij de Indische Oceaan. Wat een prachtige plek! We krijgen een casita (huisje) toegewezen. In de nacht horen we de wind door de palmbomen waaien en de zee op de achtergrond. Wat wil je nog meer bij het inslapen ?
Mozambique, Barra lodgeMozambique, Barra lodgeMozambique, Barra lodge: hoe open je een kokosnoot zonder zakmes?Mozambique, Barra lodge: land van de palmbomen!

Vrijdag 17 augustus, 25o C. Barra Lodge

Vandaag gaan we om 10.00 uur snorkelen. We krijgen in het duikcentrum wetsuits aangemeten, omdat we achter het koraalrif gaan snorkelen. Het water is daar maar zo’n 20 a 22 graden. Voor de Afrikanen is dit koud, maar wij vinden dat het wel meevalt. We krijgen instructies hoe we in de rubberboot moeten springen en ons moeten vast houden.

We springen in de rubberboot en onze duikgids geeft gas, en niet een klein beetje! Na 3 minuten zijn we bij het rif dat voor de kust ligt. Snorkel equipment aan en .. laat je maar van de boot vallen. Best wel een beetje eng met zo’n klein meisje, hoge golven en een diepe zee. We doen Noëlle voor de zekerheid een zwemband om en dan gaan we te water. De vissen zijn prachtig, in alle kleuren. We mogen niet te dicht naar het rif zwemmen, omdat je dan door een golf op het rif gegooid kan worden. Soms is dat best lastig, omdat we ook Noëlle in de gaten moeten houden. Zodra de golven hoger worden wordt Corinne helaas al weer zeeziek en gaat samen met Noëlle, die het inmiddels koud heeft gekregen, terug naar de boot. Corinne redt het uiteindelijk om net niet over te geven. We gaan met eenzelfde snelheid terug naar het strand en worden met boot en al op het strand gelanceerd. Wat een belevenis!
Mozambique: we gaan snorkelen!Indische oceaan: snorkelenIndische oceaanIndische oceaan: zeester

Indische oceaan: Noëlle aan het snorkelen

Vanuit het duikcentrum worden we Vanuit het duikcentrum worden wegewezen op water opspuitende walvissen. Fantastisch om te zien!

Zaterdag 18 augustus, 27o C. Barra Lodge

Gisteravond hoorden we tijdens het avondeten een enorme plons in het zwembad. Vandaag blijkt dat dit een kokosnoot is geweest. De kokosnoten vliegen je hier om de oren!

We zwemmen wat in zee en in het zwembad. Er staat een sterke stroming en de branding is aanzienlijk, waardoor we regelmatig we kopje onder verdwijnen. Noëlle vindt het prachtig.
Indische oceaanMozambiqueIndische oceaanMozambique: Indische oceaan

’s Avonds wordt in het restaurant een Mozambicaanse verjaardag gevierd. Er treedt een band met timbalen op en er zijn drie dansertjes.  Een van de jongetjes is een albino. Daar begrijpt Noëlle helemaal niets van: hoe kan er nu een blank jongetje uit donkere ouders worden geboren? Wij vinden het super dat dit jongetje in de band zit. Albino’s worden immers vaak verstoten of voor heks aangezien in Afrika. De Mozambicaanse familie gaat helemaal los, de muziek swingt de pan uit, en  zo ook de kinderen. Het is volstrekt duidelijke dat Noëlle dezelfde genen heeft. Wij hebben een top-avond. Een dame uit Botswana die naast ons zit vindt het echter helemaal niets.

Zondag 19 augustus, 27o C. Barra Lodge: ocean safari

Vandaag gaan we gedurende 2 uur met ca. 13 andere mensen in een rubberboot op ocean safari. Corinne heeft niet zo goed geslapen. We hebben dit ook een keer gedaan voor de kust van Zuid Afrika (2002) en ze heeft toen een groot deel van de trip kotsend over de rand van de boot gehangen. Ze begint de dag nu met het innemen van 2 reispillen en dat blijkt te helpen.

De snorkelspullen gaan mee, want als we dolfijnen en of een walvishaai zien mogen we erbij snorkelen. Corinne heeft dit op voorhand al afgeschreven, omdat ze te bang is om misselijk te worden.

Al snel zien we walvissen (humpback whales). Fantastisch! Het stikt er werkelijk van deze beesten. Tussen juli en november paren of bevallen ze hier. Daarna trekken ze terug naar Antarctica om zich te goed doen aan plankton. Als de winter daar intreedt, trekken ze weer naar het warme water van de Indische oceaan Als je goed de oceaan overkijkt zie je regelmatig water omhoog spuiten of een volledige walvis uit de zee springen.

We varen verder en zien een zeeschildpad. Even later wordt een walvishaai gespot. Een joekel van een beest dat wel 20m lang kan worden. Het eet alleen plankton en is heel vriendelijk. Frans en Noëlle springen in het water en zwemmen in de richting van het beest.  De walvishaai duikt echter naar beneden en is niet meer te zien. Iedereen gaat weer in de boot, wat trouwens een heel gedoe is.

Even later wordt opnieuw een walvishaai gespot. Frans gaat nu alleen en volgt de aanwijzingen van de gids zo goed dat hij rechtop het gevaarte afzwemt. Alsof er een flatgebouw op je afkomt! Frans is diep onder de indruk en super enthousiast!
Indische oceaan: walvis!Indische oceaan: schildpadIndische Oceaan: Frans heeft zojuist met de walvishaai gezwommen......en dat was doorzwemmen!Indische Oceaan: walvishaaiEen foto van internet, ter vergelijking, zo groot is dus een walvishaai!

Op de terugweg zien we weer walvissen. Super indrukwekkend! Corinne heeft alles binnen gehouden. Ook erg fijn.

Maandag 20 augustus, 27o C. Barra Lodge.

We rijden vandaag naar het plaatsje Tofo, zo’n 20 km verderop. Volgens de lonely planet zou er een aardige craftmarket zijn, maar het plaatsje stelt eigenlijk niet zo heel veel voor. Een paar zandwegen en dat is het. Het ruikt er (uiteraard) naar vis. We kopen wat bananen, een schooltje van hout en een houten schaal, want thuis zijn er twee gesneuveld.  We willen ook nog een lap stof kopen, maar het lukt niet met afdingen. Bij een supermarktje kopen we nog een rol mariabiscuitjes (wie leeft daar niet op die door Afrika reist?). Daarna gaan we terug. Lekker zwemmen.
MozambiqueMozambique, Barra lodgeMozambique, Barra lodgeMozambique, Barra lodge: wasdag bij de familie VosMozambique, Barra lodge: als je Noëlle in een zwembad zoekt: zoek dan naar 2 bruine benen!Mozambique, Barra lodgeMozambique, Barra lodge: samen Diego kijken!

Dinsdag 21 augustus, 28o C. Barra Lodge.

We wilden vandaag eigenlijk gaan snorkelen, maar doordat de wind is gedraaid, is het water erg troebel. Daardoor zou je zo dicht tegen het rif moeten zwemmen dat het gevaarlijk wordt: met een golf lig je op het rif. Dat zou pijnlijk zijn, maar bovenal zonde van het koraal.

In plaats van snorkelen maken we een flinke strandwandeling. Het is ongelofelijk, maar we komen werkelijk niemand tegen. Er zijn veel lodges/appartementen in aanbouw, maar het maakt allemaal een verlaten indruk. Misschien gaan we morgenochtend, voordat we de Barra Lodge verlaten, nog wat snorkelen.
Mozambique, Barra lodge: bukken op z'n Afrikaans=kont omhoog!MozambiqueMozambique: we hebben heel wat vrouwen gezien met tientallen kilo's op hun hoofd!

Woensdag 22 augustus, 28o C. van Barra terug naar de Naara lodge bij Chidenguele.

Voordat we vertrekken gaan we om 8.00 uur snorkelen. De golven zijn best hoog. Het is bijna vloed, waardoor het water over het rif spoelt en we erboven kunnen snorkelen. Het water is een beetje troebel, maar toch zien we prachtige vissen. Noëlle heeft gisteren in het zwembad geoefend met snorkelen en dat is goed te merken. Ze doet het hartstikke goed. Corinne heeft een reispil ingenomen en dat werpt ook zijn vruchten af.

Na het snorkelen ontbijten we, laden de auto in en rijden in 4 ½ uur terug naar Naara.

Inhambane, Mozambique: flamingoWe stoppen in Inhambane om geld op te nemen en dat valt niet mee. Gelukkig hebben wij inmiddels credit cards van alle merken (wijs geworden van eerdere reizen) en na 4 pogingen lukt het uiteindelijk om enige meticals op te nemen.  Bij de lokale supermarkt kopen we nog wat te drinken en dan vertrekken we (Corinne houdt zich in en koopt geen nephaar dat in alle soorten bij de ingang hangt).  Buiten Inhambane spotten we een klein groepje flamingo’s in de baai.

We hebben geen probleem met de zandwegen en om half 5 zijn we terug in Naara.

Donderdag 23 augustus, 30o C. Naara Lodge.

Het werd gisteravond volkomen windstil bij het meer en de tent klapperde niet meer. Toen we om 21.00 uur naar bed gingen (het Afrikaanse ritme zit er goed in) brak er werkelijk een kakofonie van krekels, kikkers en andere insecten los. Een heerlijk achtergrond geluid om bij in slaap te vallen!
Naara lodge, Chindenguele, MozambiqueNaara lodge, Chindenguele, MozambiqueWeg naar de Naara lodge, Chindenguele, Mozambique

Vandaag blijven we bij de lodge en wagen het er niet op om nogmaals de rit naar het strand te maken. Daarbij staat ons morgen een lang rit te wachten naar Swaziland. Frans spot in de middag nog zijn geliefde ijsvogel.

Vrijdag 24 augustus, 28o C. Mozambique-Swaziland.

We vertrekken om 8 .00 uur van de Naara lodge. In Mozambique controleert de politie erg veel , o.a. op snelheid, in de kleine dorpjes, waar je maar 50 mag. Zodra we wegrijden zijn wij aan de beurt. Er wordt gevraagd naar ons rijbewijs, internationaal rijbewijs, of onze lichten het doen, hoe hard we reden, en wie dat meisje achterin is. Op zich niet erg, maar na 3 controles hebben we het wel gezien.  We stoppen onderweg in Xai-Xai om broodjes en drinken te kopen en rijden vervolgens door Maputo. Daar is het erg uitkijken voor de matata’s (taxibusjes), die zich niets aantrekken van het overige verkeer. Ten zuiden van Maputo wordt het landschap droog en dor en vooral erg leeg.

De douanepost bij Swaziland is bijzonder rustig. In korte tijd krijgen we de benodigde stempels. We moeten Noëlle wel uitleggen dat douane mensen over het algemeen onaardige mensen zijn. Ze kletsen vooral met elkaar, spelen spelletjes op de computer en tussendoor wordt er nauwelijks naar ons en onze documenten gekeken.

We hebben nog enige Mozambicaanse Meticals (munteenheid) die we wisselen in Zuid-Afrikaanse Randen.  Een aardige beambte (de enige in de wereld) wijst ons erop dat de koers ongeveer 1 Rand op 3.8 Metical moet zijn. De eerste geldwisselaar die zich bij ons meldt heeft geen randen, maar zijn vriendje wel. Men stelt een goede koers voor: 1 op 5 (a good price, my friend). Frans zegt: laat maar zitten en dat my friend ook. Frans wil 1 op 3.5 en loopt weg. We komen uiteindelijk op 1 op 4 uit, na een hoop misbaar en geschreeuw. Noëlle vindt het maar niets, we moeten uitleggen dat dit hoort bij onderhandelen.

We moeten op weg naar Hlane National Parc nog even pinnen (Swazi’s). Dit kost enige tijd, want het is vrijdag, pay-day, en we zijn niet de enige bij de ATM. Rond 16.30 uur arriveren we in Ndlovu Camp waar we 10 jaar geleden ook hebben gelogeerd. Het is een klein kampje zonder stroom, met een poeltje vanwaar de nijlpaarden ons tegemoet lachen. We krijgen de familie-hut toegewezen die klaarblijkelijk op Swazi-families is berekend: 8 bedden in totaal.
Swaziland, Hlane NPSwaziland, Hlane NPSwaziland: suikerriet...overal!

Het is heerlijk om hier weer te zijn. Net als 10 jaar terug is het weer bloedheet! Om 21.00 uur rollen we doodmoe in bed. Midden in de nacht roept Noëlle ons. Bij het licht van een olielampje, dat we hebben laten branden, zien we twee paar voeten op het hoofdkussen liggen. Niet gek hè, dat je dan de uitgang niet kan vinden.

Zaterdag 25 augustus, 38o C. Swaziland, Hlane NP.

We besluiten om vandaag een beetje uit te slapen, in het kampje te blijven en ’s avonds mee op safari te gaan in een jeep.

In de ochtend zien we al neushoorns en olifanten en een hoop ander wild bij de poel. Om 10.00 uur is het niet meer te harden in de zon en om 11.00 uur ook niet meer in de schaduw. Wat een hitte! Er steekt een windje op, maar die is ook al warm.  Er is hier helaas geen zwembad, en dus gaan we na de lunch om de beurt in een koud bad zitten.
Swaziland, Hlane NPSwaziland, Hlane NP (onze villa....)Swaziland, Hlane NPSwaziland, Hlane NP: impala met tweeling

Om 15.30 uur gaan we op safari in een jeep, in een soort kooi van touw. We hebben overdag liters water gedronken, maar hoeven onderweg niet naar de WC. Wel handig met leeuwen die mogelijk in het gras liggen. Hlane is opgedeeld in verschillende secties, met leeuwen, ongevaarlijk wild en landbouw vriendelijk wild. Dit is om het afschieten van dieren door boeren en stropers te beperken.
Swaziland, Hlane NPSwaziland, Hlane NP: hoopooSwaziland, Hlane NPSwaziland, Hlane NP

Plotseling zien we een leeuw liggen bij een watertje(heel dichtbij!) en even later ook nog 3 leeuwinen. Super! Om 17.30 uur gaat de zon onder en ademen we weer wat koelere lucht. Er volgt toch een zeer warme nacht en pas  ’s morgens koelt het een beetje af.

Zondag 26 augustus, 25o C. Hlane NP - Kiepersol (Zuid-Afrika).

We passeren de grens naar Zuid-Afrika zonder problemen, waarbij onze paspoorten weer  van de nodige stempels worden voorzien. We rijden door eindeloze suikerrietvelden,  bananen en lychee plantages. Rond 14.30 uur komen we aan bij de Chestnut Country Lodge, een B&B vlakbij Hazyview in het Kruger Lowveld (tussen de Blyde River Canyon en Kruger NP). We nemen een zeer frisse duik. Het water is overal koud in de zwembaden omdat ze nergens verwarmd zijn en het ‘s nachts erg koud is (rond 5o C). We kijken uit over een prachtige vallei en Frans spot meteen zijn geliefde ….. Kingfisher. Het is echt een lodge naar zijn hart.
Chestnut Country Lodge in KiepersolChestnut Country Lodge in KiepersolChestnut Country Lodge: spechtChestnut Country Lodge: ijsvogel

Maandag 27 augustus, 25o C. Sabie river.

Vandaag gaan we raften/kanoën in de Sabie rivier. We vinden het wel een beetje spannend, want hoe wild zal de rivier zijn? We gaan met opblaasbare kano’s de rivier op samen met twee guides (elk in een eigen kano). Noëlle gaat aanvankelijk bij ons in de boot. Het valt af en toe niet mee om langs de rotsen te komen, omdat het water tamelijk laag staat. Wat het ook nog spannend maakt, is dat er krokodillen en nijlpaarden in het water zitten. We zien veel sporen van nijlpaarden op de oever. Het zijn de dieren die de meeste slachtoffers onder mensen maken. De gidsen slaan echter voor en achter ons op het water om de nijlpaarden te verjagen, met name bij diepere delen. Het water is overwegend ondiep, en de nijlpaarden hebben zich elders verzameld. We zien ze  niet. Al snel zien we wel een krokodil op de kant liggen, maar gelukkig blijkt het een vegetarisch exemplaar te zijn, (aldus de gidsen) …
Kanoën op de Sabie rivierKanoën op de Sabie rivierVegetarische krokodil in de Sabie rivierKanoën op de Sabie rivier

We stoppen halverwege de tocht om wat te drinken en om een bush toilet op te zoeken. De omgeving is werkelijk schitterend. De rivier is niet wild waardoor het een zeer relaxte tocht is (maar wel zwaar). Noëlle wil na de stop bij de gids in de boot. Deze vindt dit hartstikke leuk en Noëlle ook. Ze kan nu mee pedellen en ook helpen de nijlpaarden te verjagen. Frans en Corinne komen nog een keer dwars op de rivier vast te zitten op twee stenen, maar door goed teamwork komen we los. Frans maakt deze keer geen salto het water in, zoals twee jaar geleden in Frankrijk.
Kanoën op de Sabie rivierKanoën op de Sabie rivierSabie river: let op de krokodil!Sabieriver

We hebben een paar uur gekanood en echt genoten. Noëlle vond het ook een fantastisch avontuur.  Kijk maar naar het filmpje onder 'video's' boven aan deze pagina. Erna zijn we bij Hippo Hollow gaan lunchen. Hier hebben we 10 jaar geleden ook gegeten en toen liep een Nijlpaard uit de rivier het gras op. Nu zien we alleen een krokodil zwemmen.

Dinsdag 28 augustus, 28o C. Naar Tangala lodge.

We beginnen de dag in Hazyview bij een Afrikaanse kapper. Het haar van Noëlle wordt uitgehaald, lekker gewassen, ingevet en vervolgens prachtig met extensions ingevlochten. De kapper durft Frans niet te knippen, maar is wel binnen twee uur klaar met Noëlle. Ze is er zeer blij mee.
BananenplantageBij de kapper in Hazyview

We vervolgen onze weg naar een prive park dat grenst aan Kruger NP: Thornybush Private Gameparc. Het verblijf belooft exclusief te zijn in de Tangala Lodge. Het is werkelijk een prachtig kampje met maar 6 huisjes, geen stroom en midden tussen de dieren (geen hekken). We kijken uit over een poeltje, waar zo’n 100 buffels zich te goed doen aan het water.
Thornybush gamereserve: Tangala Safari CampThornybush gamereserve: Tangala Safari CampThornybush gamereserve: zwarte neushoorn (puntlip)Thornybush gamereserve: zwarte neushoorn!

Om 15.30 gaan we op (middag)safari in een open jeep. We zien meer dieren dan ooit eerder op een safari. Het begint met zwarte neushoorns, die we in het wild pas één keer eerder hebben gezien. Vervolgens loopt een cheetah ons tegemoet in een rivierbedding en daarna parkeert de gids de jeep werkelijk vlak naast een mannetjes leeuw. Hij zit op nog geen 3 meter afstand aan de kant van Frans en kijkt hem recht in de ogen aan. De gids heeft verteld dat leeuwen de jeep (en inhoud) nooit als prooi zullen herkennen, maar Frans en Noëlle vinden het toch een beetje eng. Vlak voor we stoppen voor een drankje bij zonsondergang zien we nog een caracal (‘roodkat’) lopen. Zeer bijzonder, want die hebben we nog nooit eerder gezien.
Thornybush gamereserve: buffelThornybush gamereserve: cheetahThornybush gamereserveThornybush gamereserve: heel dichtbij!!!

We trekken na de sundowner onze warme kleren aan en vervolgen de safari op zoek naar nachtdieren. Noëlle pakt alle dekens en valt op schoot in slaap. Tenslotte wordt er een luipaard gespot. We rijden regelrecht de bush in om het beest te volgen, maar raken enigszins verstrikt in de acacia struiken. Het mag de pret niet drukken, dat luipaard hebben wij mooi weer gezien!
Thornybush gamereserve: bushtoilet....stekel van een stekelvarken gevondenThornybush gamereserve: luipaard!Thornybush gamereserve: braai na avondsafari

Tegen achten zijn we terug in het kampje waar een vuurtje brand en het vlees al op de braai ligt. Om half 10 liggen we doodmoe in bed. ’s Nachts worden we nog even wakker van het gehuil van een jakhals.

Woensdag 29 augustus, 38o C. Tangala Lodge

We beginnen de dag om 6.30 uur met een ochtendsafari. Onze gids, Hendrik, heeft het gelach van een hyena gehoord, dus daar gaan we naar op zoek. Het duurt niet lang of Hendrik vindt hem: een gevlekte hyena. Even later zien we nog een hyena met twee jongen. Daarna rijden we verder de bush in en wordt de jeep zo geparkeerd vlak naast een groep olifanten. Weer aan de kant van Frans. We vinden het weer een beetje eng, ook al omdat afgebroken takken bijna de jeep in zwiepen.
Thornybush gamereserve: jonge hyenaThornybush gamereserve:Thornybush gamereserve: lepelaar

Thornybush gamereserve: jonge hyena's

Thornybush gamereserveThornybush gamereserveThornybush gamereserve: zo dichtbij!Thornybush gamereserve: koffie en .....bush toilet!

We stoppen voor koffie en thee op een open plek. Net op tijd, want de nood was hoog. Na de koffie spoort de gids een moeder cheetah met 4 jongen op! De jongen zijn nog heel klein en hun vacht heeft het patroon van een honeybadger. Een honeybadger is een zeer sterk beest dat lijkt op een bunzing (zwarte vacht met op de rug een brede streep). Zelfs leeuwen zijn bang voor honeybadgers, en daarom zijn de jongen perfect gecamoufleerd. Enige jaren terug in Namibie hebben we zo’n beest gezien, dat alle vuilnisbakken in een kampje omver wierp op zoek naar voedsel.

Tegen 10en zijn we terug bij Tangala. Het personeel van de lodge heeft juist daarvoor een gil gehoord en men vraagt ons een rondje om het kamp te rijden. Na enig speurwerk zien we een cheetah liggen met een zojuist gedode baby nyala. En dat op maar enige tientallen meters van ons huisje!
Thornybush gamereserve: ox pickerThornybush gamereserveThornybush gamereserve: Tangala Safari Camp: heerlijk ontbijt!

Thornybush gamereserve: mongoose

Thornybush gamereserve: Tangala Safari CampThornybush gamereserve: Nyala met jongThornybush gamereserve: mannetjes nyala

Thornybush gamereserve: Tangala Safari Camp

Thornybush gamereserve: dat was een lekkere nyala!Thornybush gamereserveThornybush gamereserve: wilde hondThornybush gamereserve: jonge wilde honden

Tot 15.00 uur brengen we onze tijd door bij het zwembad met uitzicht op giraffen en impala’s die uit het poeltje drinken. Om 15.30 uur gaan we weer op avondsafari.  We rijden direct naar een groep wilde honden: 4 volwassen beesten en 9 puppies. Na de sundowner valt Noëlle net als gisteren in slaap.  We zien nog een bushbaby en bij terugkomst in de lodge twee stekelvarkens. We eten impala dat op de braai is geroosterd.

Donderdag 30 augustus, 33o C. Naar Iketla lodge.

We zien tijdens de laatste safari badende olifanten, een zonnebadende leeuwin, een boomslang, een bee eater en verpozen een tijdje bij de cheetah met haar jongen. Bij terugkomst in het kampje staat er een heerlijk ontbijt voor ons klaar. Met nogal wat pijn in ons hart verlaten we Tangala lodge.
Thornybush gamereserveThornybush gamereserve: boomslangThornybush gamereserve: leeuwin in ochtendzonThornybush gamereserve: volgens Noëlle: dangerous animals!

Thornybush gamereserve: met een kopje koffie in de bushThornybush gamereserve: cheetah met jongenThornybush gamereserve:jonge cheetah

Thornybush gamereserve: jonge cheetah's

Thornybush gamereserveThornybush gamereserve: Tangala Safari CampThornybush gamereserve

Thornybush gamereserve

Thornybush gamereserveThornybush gamereserve: jonge giraffen rusten in de schaduw van de boom

Onderweg naar Ohrigstad stoppen we bij een reptile center waar we de wereld aan slangen zien.
Noëlle in reptielencentrumNoëlle in reptielencentrum

Om 16.00 uur komen we bij de Iketla lodge aan. Hier hebben we vorig jaar ook onze laatste nachten in Afrika doorgebracht. Er zijn inmiddels nieuwe managers, maar de lodge is nog net zo leuk. We krijgen een nieuwe hut toegewezen. Helaas niet met uitzicht over de vallei, maar wel met een extra slaapkamer voor Noëlle.

Vrijdag 31 augustus, 33o C. De Blyde River Canyon.

Het is vandaag al weer vroeg warm. We gaan naar de Blyde River Canyon, en een stukje van de panorama route rijden. De eerste stop is bij Bourke’s Luck Potholes, cylindervormige rotsformaties, die zijn ontstaan door kolkend water. Het is echt niet ver lopen vanaf de parkeerplaats, maar de hitte maakt het erg zwaar. We hebben de potholes al eerder gezien, maar het blijft een prachtig natuurfenomeen. Na deze eerste stop rijden we naar de Drie Rondavels, rotsformaties die erg lijken op Afrikaanse huisjes.
Blyde river canyon:Bourke's PotholesBlyde river canyon:Bourke's PotholesBlyde river canyon:Bourke's PotholesBlyde river canyon

Blyde river canyonBlyde river canyonBlyde river canyon (drie rondavels)Blyde river canyon (drie rondavels)

Erna lunchen we bij de Forever Resort in Blyde River canyon, een Afrikaanse variant op centerparcs. We maken er een prachtige, korte wandeling van ongeveer een uur. Eigenlijk wilden we veel langer gaan lopen, maar vanwege de hitte zien we er vanaf. De wandeling leidt naar de Tufa watervallen met ervoor een prachtig meertje.  We zouden er graag in gaan zwemmen, maar weten niet zeker of er geen krokodillen zitten. Later horen we dat het best had gekund.
Blyde River CanyonBlyde River Canyon: enorme doornenBlyde River CanyonBlyde River Canyon: 3 rondavels

Na de wandeling koelen we af in het zwembad bij de lodge. Koud.

Zaterdag 1 september, >30o C. Pilgrim’s rest.

Het is de dag voordat we terug naar Nederland zullen gaan en we doen daarom niet al te veel. We bezoeken Pilgrim’s Rest, een oud dorpje waar ooit goud werd gevonden. Er is geprobeerd om de sfeer van weleer te bewaren, maar eigenlijk stelt het allemaal weinig voor: oude meuk. We kopen nog een paar houten schalen om gesneuvelde exemplaren te vervangen. De rest van de dag zitten we bij het zwembad met uitzicht over de vallei. Frans spot nog een van zijn favoriete vogeltjes: een prachtige sunbird.
Iketla lodgeIketla lodgesunbirdsunbird

Iketla lodgeDe buitendouche

Zondag 2 september, 25o C. naar huis. Onderweg maken we plannen voor volgend jaar..........

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Miranda:
    2 oktober 2012
    Wat een heerlijke reis hebben jullie gemaakt en dat jullie genoten hebben is wel te zien aan de foto's! Prachtige foto's ook van de natuur en de Afrikaanse dieren. Mooi reisverslag!
  2. Petra:
    3 oktober 2012
    heb even rustig jullie reisverslag gelezen. Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt. Bij mij kwamen de herinneringen naar boven toen ik van Zimbabwe, via Mozambique, naar Malawi reisde in 1995.
    En wat een dieren hebben jullie gezien, die cheetah met jonkies, wow, echt bijzonder!! Ik krijg ook weer helemaal zin om weer eens naar Afrika te gaan. 2007 waren wij er voor het laatst. Ben benieuwd waar jullie volgende reis naar toe gaat!!!
  3. Margriet:
    4 oktober 2012
    Wat een prachtige reis is dit weer. Wat een geweldige dingen hebben jullie gedaan en wat hebben jullie veel gezien en veel meegemaakt.
    Ik krijg zin om zelf ook een soortgelijke reis te gaan ondernemen !
    En ben ook benieuwd wat jullie volgende bestemming zal zijn !
    Groeten, Margriet
  4. Kees en Fenny:
    6 oktober 2012
    Als ik dat allemaal weer zie krijg ik weer trek!! Wat een prachtige foto's. Heerlijk.
  5. Kees en Fenny:
    27 oktober 2012
    Wat een professionele reportage, leuk om op de zaterdagavond comfortabel veilig achter de PC jullie niet geheel ongevaarlijke escapades mee te beleven! Ook wel afzien, maar je krijgt er heel wat voor terug !! Er schijnt daar nog een leuk huis te koop te staan, iets voor jullie?
  6. Bas:
    29 oktober 2012
    Fantastisch, ach ja, Afrika, zucht....
  7. Joland:
    11 november 2012
    We hadden wel al iets gehoord van jullie reis maar dit was toch ook heel leuk om te lezen. En wat hebben jullie veel wild gezien! En wat een prachtige foto's ook weer!